oefeningen

De oefeningen die je hier vindt, zijn gebasseerd op je eigen lichaamsgewicht. We focussen ons op lichaamsgewicht oefeningen, omdat je daarbij geen vrije gewichten(dumbbells, barbells, etc), machines e.d. nodig bij hebt. Hiermee wil ik niet zeggen dat de andere methodes slecht zijn, maar in geval van bijvoorbeeld tijdnood, kan je deze oefeningen altijd en overal uitvoeren.

Bijvoorbeeld als je op reis bent op je hotelkamer, tussen afspraken op je werk door als je geen tijd hebt en natuurlijk gewoon thuis. Daarnaast zijn er nog andere voordelen, bijvoorbeeld als je een blessure hebt. Bij een blessure kan je geen workout doen met gewichten die de spieren teveel belasten.

Trainen met je eigen lichaamsgewicht, houdt je lichaam in balans en verbeterd je coördinatievermogen. Sporten die hierop focussen zijn bijvoorbeeld Yoga en Pilates. Ze versterken de kern van je lichaam en je spieren groeien gebalanceerd.
Zie het zo: Je hele leven lang, past je lichaam zich aan op de situatie waarin jij bevindt. Werk je in de bouw en moet je elke dag stenen heen en weer sjouwen? Dan zal jouw lichaam zich erop aanpassen en ervoor zorgen dat jij uiteindelijk die stenen elke dag heen en weer kan sjouwen.
Zit je elke dag op kantoor achter je computer? Dan snapt je lichaam niet waarom je spiermassa nodig hebt, dus verlies je spierweefsel en bouwt je lichaam vetreserves op. Het is een oersimpel concept en hoewel iedereen met verschillende genen zijn geboren en de één meer aanleg heeft dan de ander, betekent dat niet dat jij ook gezond en actief kan leven.

De meeste van deze oefeningen kan je op verschillende manieren uitvoeren. Je kan ze langzaam, snel of explosief uitvoeren. Zorg er in ieder geval voor dat je houding goed is, zo nodig kijk je in de spiegel, gebruik je een camera of vraag je het aan een vriend. Er zijn veel verschillende theoriën, maar simpelweg genomen zorgen ze voor verschillende resultaten. Langzaam (bv 10 reps) uitvoeren zorgt voor meer spiermassa, snel (zo veel mogelijk reps) voor een betere conditie en explosief zorgt voor plots, snelle kracht. Op deze manier kan je ook je workout variëren. In de toekomst zullen hier meer oefeningen komen.