nadelen hometrainer

Wil je een hometrainer kopen, maar weet je niet of het voor jou de goede keuze is? Dan is het slim om je eens te verdiepen in de nadelen die een hometrainer kan hebben. Zo weet je zeker dat je een fitnessapparaat koopt waarop jij kan trainen zoals je wil en wordt je niet teleurgesteld als je hem al in huis hebt.

Hero hometrainer mobiel

Je traint alleen je benen

Bij het trainen op de hometrainer train je voornamelijk de spieren in je benen. Welke spieren train je dan met een hometrainer? Voornamelijk de spieren in je bil, je kuiten en je quadriceps. De spieren in je rug en je buik komen wel aan bod, maar alleen omdat je als je op een hometrainer zit moeite moet doen om je bovenlichaam overeind te houden.

Voor veel mensen is dit een een van de belangrijkste nadelen, want als je je volledige lichaam wilt trainen heb je dus niet genoeg aan alleen een hometrainer. Je moet er een ander fitnessapparaat bij kopen of alsnog een abonnement op de sportschool nemen.

Trainen op de hometrainer is eentonig

Een ander nadeel voor veel mensen is dat trainen op een hometrainer erg saai kan zijn. Dat komt doordat je tijdens het trainen de hele tijd dezelfde beweging maakt en er weinig mogelijkheden zijn om variatie aan te brengen. De enige opties die je hebt zijn het volgen van een vooraf ingesteld trainingsprogramma en het verhogen of verlagen van de weerstand.

Daarbij moet je je wel bedenken dat je op een bepaald moment alle vooraf ingestelde programma’s wel een keer hebt afgespeeld en dat je ook de weerstand maar beperkt kan verhogen. Een hometrainer is voor jou dus geen goede keuze als je snel verveeld bent en niet gelukkig wordt van herhaling.

Vind jouw nieuwe hometrainer

Vind een goede hometrainer door te kijken naar de beste van 2021 of doe de snelle keuzehulp.

Vind je perfecte
hometrainer

De beste geteste
hometrainers van 2021.

Het is niet de snelste manier om af te vallen

Trainen op een hometrainer is zeker geschikt om calorieën te verbranden en af te vallen, maar bij andere fitnessapparaten zoals een crosstrainer, roeitrainer of loopband gaat het veel sneller. Bij de andere apparaten span je je namelijk veel meer in, waardoor je sneller calorieën verbrandt. Als jij dus op zoek bent naar een apparaat om snel af te vallen, dan is een van de belangrijkste nadelen van een hometrainer voor jou dat het langer zal duren voordat je je doel hebt bereikt.

Als je daarentegen wel wat wil afvallen, maar je niet te veel wil inspannen, dan is een hometrainer juist wel heel erg geschikt. Je kan hem gebruiken om rustig op je eigen tempo een beetje extra te trainen en zo langzamerhand wat gewicht te verliezen. Als je meer beweegt dan je normaal doet, val je namelijk bijna altijd af.

Hometrainer keuzehulp

1/3
Hoe vaak wil je de hometrainer gaan gebruiken?
2/3
Wil je een hartslagmeter op de hometrainer?
3/3
Hoe groot is het budget voor de hometrainer?

Nadelen hometrainer: Je hebt je maximale capaciteit snel bereikt

Als je wil trainen op de hometrainer om een bepaald doel te bereiken, heb je al snel alles uit het apparaat gehaald. Je moet je daarbij bedenken dat een hometrainer gelijkstaat aan een stadsfiets met veel versnellingen die je binnen kan gebruiken.

Stel dat je bijvoorbeeld je conditie wil opbouwen en iedere keer tijdens het fietsen de weerstand wil verhogen, dan is de kans groot dat je na ongeveer 6 maanden een uur lang op de hoogste weerstand kan fietsen. Daarna heeft de hometrainer je niet veel meer te bieden en kan je hem alleen nog gebruiken om te fietsen op een tempo dat je al aankan. Een hometrainer is een goede keuze als je thuis af en toe een beetje wil kunnen bewegen om je conditie op pijl te houden en om wat extra calorieën te verbranden.

Het apparaat is daardoor niet erg geschikt voor ervaren sporters die er al aan gewend zijn om op een hoge intensiteit en met veel tempo te trainen. Voor intensieve sporters is het een beter idee om een fitnessfiets aan te schaffen, waarbij je kan trainen zoals je dat op een racefiets zou doen.

Een hometrainer dwingt je niet tot het uiterste

Als je op de hometrainer fietst en stopt met trappen, dan sta je meteen stil. Dat is erg handig wanneer je tijdens het trainen vaak moet stoppen omdat je bijvoorbeeld even iets anders moet doen of als je niet erg mobiel bent. Een van de nadelen hiervan is dat je daardoor niet wordt gedwongen om net dat kleine beetje extra te geven.

Een fitnessfiets heeft daarentegen een doortrapsysteem dat net zo werkt als op een normale fiets. Je kan pas tot stilstand komen als het wiel is uitgedraaid of als je remt. Deze manier van fietsen zorgt ervoor dat je tijdens het fietsen altijd wordt gepusht om door te gaan, ook als je het even niet meer ziet zitten.

Het verschil tussen een hometrainer en een fitness fiets

Wilde je een hometrainer kopen, maar ben je door deze nadelen toch gaan twijfelen? Dan is het voor jou misschien een betere keus om ook eens naar de fitness fiets te kijken. In dit gedeelte hebben we het verschil tussen de twee fitnessapparaten nog eens voor je samengevat, zodat jij zeker weet dat jij de beste keuze kan maken.

Je houding

Op een hometrainer zit je rechtop alsof je op een normale stadsfiets zit. Bij deze houding worden je gewrichten niet te zwaar belast en kunnen de spieren in je armen, buik en rug ontspannen. Bij een fitness fiets neem je daarentegen een houding aan die vergelijkbaar is met die op een racefiets, waardoor je lichaam zich automatisch veel meer moet inspannen.

Je training

Een van de grootste nadelen van een hometrainer voor thuis is volgens ervaren sporters dat een training op een hometrainer vrij beperkt is. Zij zijn bang dat ze een hometrainer kopen en dat die vervolgens na een half jaar al niet meer aansluit op hun training. Ga dus altijd goed na wat precies jouw fitnessdoelen zijn.

Wil je een hometrainer kopen om wat extra calorieën te verbranden en je conditie op pijl te houden of wil je een hometrainer kopen omdat je op zoek bent naar een workout met een hoge intensiteit? Makkelijk gezegd: wil je kunnen trainen in je normale kleding of trek je liever een sportoutfit aan zodat je flink kan zweten? In het eerste geval zit je met een hometrainer goed, in het tweede geval kan je beter in een fitnessfiets investeren.

De doelgroep

Het grootste voordeel van een hometrainer is dat iedereen het apparaat kan gebruiken. Ouderen kunnen een hometrainer gebruiken om op een veilige manier toch te blijven bewegen, sporters met weinig ervaring kunnen op een hometrainer gemakkelijk hun conditie opbouwen en zelfs bij een revalidatie kan een hometrainer worden gebruikt.

De doelgroep van een fitnessfiets is daarentegen veel specifieker. Dit apparaat is alleen geschikt voor mensen die al ervaring hebben met fietsen op een racefiets en ook in staat zijn om veel kracht te zetten. Beginnende sporters zullen weinig lol beleven aan een fitnessfiets, terwijl ervaren sporters juist niks kunnen met een hometrainer.

 

Lopen op een loopband maakt veel lawaai

Iedere keer als je voet de band raakt, hoor je een soort doffe knal en dat is nogal een verschil met buiten lopen. De meeste mensen vinden dit geluid erg irritant en zij hebben er zo veel last van dat ze niet in staat zijn om zich hier gedurende het hardlopen voor af te sluiten.

Als je een loopband bij je thuis neerzet, dan kan het ook zijn dat het geluid doordringt tot andere verdiepingen en daarmee kan je ook anderen tot last zijn. Ben jij iemand die zich gemakkelijk door dit soort geluiden laat afleiden? Dan is een loopband voor jou niet de beste keuze.

Alle nadelen

Het kan heel saai zijn

Een stuk buiten gaan lopen zorgt ervoor dat je altijd de keuze hebt over welke route je aflegt. De ene keer ga je aan het einde van de weg links en de volgende keer misschien niet. Als je zin hebt in een route waar het druk is, dan kies je daarvoor, maar je kan er ook voor kiezen om de drukte juist te vermijden.

Bij een loopband ben je echter altijd op dezelfde plek aan het trainen en voor veel mensen is dat te saai en werkt het demotiverend. Je snelheid is bijvoorbeeld altijd gelijk en het komt nooit voor dat je een stukje zal moeten wandelen omdat er bijvoorbeeld een stoplicht op rood staat.

Een goede loopband is erg prijzig

Als je graag een loopband wil gebruiken als alternatief voor buiten hardlopen, dan moet je wel bereid zijn om te investeren. Wanneer je een slechte loopband koopt, die bijvoorbeeld een harde band met weinig vering heeft, kan dat een risico zijn voor je gewrichten en de rest van je lichaam. Wanneer je op een ondergrond loopt die te hard is, kan je lichaam namelijk te veel belast worden.

Daarnaast wil je natuurlijk ook niet dat je je loopband te snel beu bent. Als je al een tijdje aan het lopen bent, dan is het fijn als je een loopband hebt die je gemotiveerd kan houden door bijvoorbeeld je calorieën te tellen of door verschillende soorten trainingen aan te bieden. Voor een basisklasse loopband betaal je al snel €800 een topmodel kost echter al snel rond de €1200.

Je bent te veel met andere dingen bezig

Als je op een loopband staat, krijg je constant informatie over je sessie. Hij geeft bijvoorbeeld aan hoeveel calorieën je hebt verbrand, hoeveel kilometer je hebt afgelegd en wat het percentage van de helling is. Veel mensen vinden het niet prettig om zo veel informatie te krijgen, omdat dat ze daarvan het gevoel krijgen dat ze meer moeten dan ze aankunnen. Ze gaan bijvoorbeeld harder lopen dan comfortabel is omdat ze een hogere snelheid willen halen.

Tot slot

Het hardlopen op een loopband heeft zowel voordelen als nadelen en het is afhankelijk van jouw persoonlijke voorkeur wat er voor jou zwaarder weegt. Voor de een is afwisseling tijdens het lopen heel belangrijk en voor een ander is het juist fijn dat een training op een loopband constant hetzelfde is.

Ben je er nog niet helemaal uit? Dan kan je op deze website ook een rijtje met voordelen vinden, het is verstandig om die eerst te lezen voordat je je keuze gaat maken.