Waarom is thuis sporten (vaak) zo moeilijk?

Thuis sporten biedt vele voordelen: Het is goedkoop, je kan zelf je tijd bepalen, er is niemand die je er op aankijkt. Toch is het ontzettend moeilijk en iedereen verwijd het aan een tekort van discipline. Maar discipline kweek je niet door jezelf elke keer te forceren. Het is zo makkelijk om een keer over te slaan en jezelf te excuseren: "morgen ga ik dubbel zo hard trainen", "een dag gemist is niet zo erg", "ik haal het de volgende keer in", etc. Maar je bereikt geen resultaten en je wordt ongelukkig als je jezelf elke keer weer moet forceren. Je voelt een weerstand om niet te trainen. Ook ik heb dat gevoel en ik leg uit waar het vandaan komt:

Allerlei merken en dieeten beloven je snelle resultaten in weinig tijd. Val 10kg af in 4 weken! Een sixpack in zoveel dagen, etc. Maar als het echt zo makkelijk was, dan liepen we toch allemaal rond met perfecte lichamen? Dan bestonden deze kreten (en bedrijven die je geld willen) niet.

We zijn allemaal zo gewend aan snelle resultaten. Alles moet snel, alles moet gelijk en je moet nu gelukkig zijn. Echter blijkt keer op keer dat dit niet zo werkt. Mensen geven het op en blijven of worden ongelukkig(er). Dromen over een gezond (en mooi) lichaam blijven maar dromen of ze accepteren dat ze niet geboren zijn met een goed lichaam. Er zijn in ieder geval genoeg excuses te verzinnen!

Sporten is belangrijk. Het houd je jong, actief, geeft je positieve energie en je wordt er letterlijk gelukkig van. Ik weet dat ook, maar toch elke keer voel ik een weerstand in me om te beginnen. Als ik eenmaal bezig ben en als ik klaar ben voel ik me super. Maar zelfs met deze kennis vooraf heb ik moeite om te starten.

Om van dit gevoel af te komen willen we eigenlijk dat sporten een gewoonte wordt. Iets wat je vanzelfsprekend doet, net zoals naar school of naar werk gaan. Een gewoonte opbouwen doe je echter niet zomaar, je moet er tijd aan besteden en het langzaam opbouwen. Het enthousiasme wat beginners vaak hebben is dat ze te hard van stapel lopen. Dit is niets nieuws. Een gewoonte bouw je op door heel simpel te beginnen en elke keer weer iets erbij te nemen.

Begin bijvoorbeeld door elke dag 10 pushups te doen. Het is belangrijk dat je dit op een vast moment van de dag doet en het elke dag doet. Iedereen heeft tijd voor 10 pushups. Goede tijden zijn vlak nadat je uit bed komt of voor het avondeten. Let op: het gaat hier niet om de 10 pushups, het gaat om het opbouwen van een gewoonte.

Wat kan helpen is dat er iets van af moet hangen. Je kan bijvoorbeeld een weddenschap met iemand sluiten of elke keer als je een workout doet, doe je een paar euro in een pot. Deze pot geld mag je alleen gebruiken als je vind dat je het verdient.

Als je goed volgehouden hebt dan weet je na een tijdje niet meer beter. Het is simpel en makkelijk. Je voelt minder weerstand of misschien zelfs geen meer. Nu voeg je langzaam iets toe: bijvoorbeeld 10 squats. Zo bouw je telkens beetje bij beetje op. Voeg verschillende oefeningen toe zodat je alle spieren in je lichaam trained. De oefeningen vind je links in het menu.

Gaat het allemaal gemakkelijk? Dan kan je bijvoorbeeld een extra ronde toevoegen. Dus als je pushups, squats, buikspieren trained. Rust dan even uit en doe ze nog een keer.

Andere mogelijkheden zijn dat je het aantal herhalingen vergroot of dat je een bepaalde tijd instelt met een stopwatch voor elke oefeningen. Je kunt van alles verzinnen!

Wat ook vaak helpt is een mindset van het leger aan te nemen. Stop met zeuren en doe het gewoon. Door snelle resultaten zijn we allemaal vergeten dat we ergens voor moeten werken. Stop met zeuren en ga aan de slag. Jij bent letterlijk de enige die er wat aan kan veranderen en jij bent dus diegene die er aan zal moeten geloven. Ga niet wachten tot je er zin in hebt, want dat gaat simpelweg niet gebeuren. Dus neem een voorbeeld aan van mensen in het leger en doe het gewoon!

Maar streef niet je doel voorbij! Het gaat om het creëren van een gewoonte. De oefeningen an zich zijn niet eens het belangrijkste, als in het maakt niet uit welke je doet. De gewoontes in je leven bepalen je de mooie media-term: "lifestyle". Creëer dus een actieve levensstijl door het langzaam op te bouwen. Dezelfde methodes gebruiken we om je dieet aan te passen.